'>

Wednesday, April 12, 2017

Suara tolong buat comeback

Alhamdulillah hampir dua minggu dah berlalu dengan laju yang amat, berjaya tak berjaya pun kira setakat ni mampu bertahan lagi la. Walaupun penat sangatttt dan dah seminggu lebih suara serak yang tak surut sejak hari ketiga, makin teruk lagi ada sebab dah serak pun tetap kena jerit-jerit jugak bila namanya cikgu. Mengajar pulak kelas hujung yang MashaAllah bising dia tahap taska. Kalau tak jerit maunya tenggelam suara tajah. Nak menangis pun ada kadang-kadang, nikmat suara Allah tarik kejap baru ni bukan main perit. Belum nikmat bernafas lagi huhu okay insaf jap.

Mana taknya, Jadual 3 Tholhah pukul 8.00 pagi sampai 1.30 tengahari tu dibahagi berdua je dengan Kak Farwah, jadual pulak tak stabil. Ada hari yang kelas kami sama banyak, ada yang kelas dia sikit sampai 3 masa je sehari tapi saya banyak and vice versa. Kot bosan jugak la bebudak tu tengok muka kitorang, 14 subjek cikgu sama je keluar masuk haha :’) Dah la halaqah Quran 2.30-4.30 petang tu tajah sorang ni jugak yang hadap kelas depa. Dua tiga hari awal tu depa gerun lagi, tapi dah lama sikit haa start dah buat perangai nak kena campak luar tingkap. Hingaq macam pasaq. Pulak tajah ni bila dah takde suara, slow down la sikit. Nasib baik ramai je volunteer tolong jadi speaker tajah siap back up “WOII DIAM AH SIAN USTAZAH TAKDOK SUARA DOH SEBAB MU BISING SANGAT!” haha comel betul walaupun kadang-kadang dia sama je bising.

Tapi yang pandai & rajin belajar takyah diketuk banyak kali ada je. Nasa’i, Nuruddin, Izzati. Yang lain tu most of the time masuk kategori menyembang yang sekali ketuk sekali buat, atau geng “Tak bawak buku” pastu bila paksa cari dalam beg tetiba magik pulak boleh jumpa, padahal tak pandai baca nama subjek kat buku pastu malas menulis lol. Cuma boleh dikatakan majoritinya memang buat setiap kerja yang tajah bagi, tapi effort tajah kena gigih la nak ketuk banyak kali, diorang kalau menulis memang slow. Kena cari inisiatif lain macam offer gula-gula kalau siap awal, tak siap takleh rehat, rampas/campak mainan diorang luar tingkap dan sebagainya. Tapi yang cutenya diorang rajin kalau suruh tasmik/mengaji dengan tajah ^^ (sebab boleh makan madu & kismis kehkeh) . Banyak karenah betul 3 Tholhah, sebab tu dalam geram tu serius tajah sayang.

Tahap kegarangan saya rasanya dah sampai tahap medium (okay la tu newbie) keje asyik jerit & libas meja depa dengan bulu ayam besi tu je. Tapi diorang tetap cakap banyak kali - suka ustazah Alya masuk sebab garang sikit tapi baik hohoho terhawu😆. ‘Baik’ la nak dibandingkan dengan asatizah senior lain, power woi asal cakap nak mengamuk je bunyi. Kagum, dengan aku sekali gentarrr campur kesian haha. Entah la, diri sendiri tak sampai hati nak kasar sangat sebab depa budak lagi, baya adik saya je. Harith pun slow learner so boleh paham la. Emosi sesetengah dari diorang macam belum matang sesuai umur, kejap-kejap mengamuk bergaduh pastu nanges tak tentu hala. Ada time yang kita perlu pujuk & puji, bukan marah je semedang. Lagipun masa praktikal I tajah pra asyik kawan dengan bebudak je, tak biasa tinggi suara :3 (fail betul cikgu ceni) Apapun setakat ni inshaAllah boleh sabar lagi, geram tu memang tapi biasa la bebudak dan diorang tak pernah masuk kategori kuaja & menjawab dengan tajah. BERANI NOK BUAT GITUUUU? haha

I love kids so much, but at some points I don’t think like I was really born to be a teacher, especially tajah sekolah rendah yang memerlukan suara petir & kegarangan tahap dasat untuk buat the whole class totally in control. Tapi tamau give up lagi, awal sangat nak downkan diri sendiri. InshaAllah berbaki few months ni I’ll try my best, kemon lah Alya hang bukan amik course perguruan pun. Kira okay la ni for a newbie with no basic hahaha pujuk hati. Kakak-kakak sana kata biasa la awal-awal pun diorang seminggu dua takde suara, pastu okay la dan suara jadi lebih lantang. Pecah suara orang kata (lol that just sounds so wrong).

Kirim doa untuk saya please! 😁

Everyone has their own struggle of becoming better. Think twice before we judge! :)

No comments: